Selling Terms
Bruker- og salgsbetingelser netthandel
Betingelsene på denne siden er det som våre kunder aksepterer ved å gjøre et kjøp i Fjellskål`s nettbutikk.
1. Generelle betingelser
For informasjon om dine lovbestemte rettigheter som forbruker henvises til
- Forbrukerkjøpsloven
- Angrerettloven
- Markedsføringsloven
- Personopplysningsloven
- E-handelsloven
- EUs Forordning nr. 1169/2011 (Matinformasjonsforordningen)
2. Informasjon om selger
Fjellskål Fisketorget AS org. nr. 998 087 783
Butikk:
Strandkaien 3, 5003 Bergen
Telefon 452 54 082
Epost: bestilling@fjellskaal.no
Kontor:
Sandviksboder 1 A, 5035 Bergen
3. Bestilling
Bestilling gjøres gjennom nettstedet fjellskaal.no minimum 2 timer før varene skal hentes eller leveres. Etter fullført bestilling blir en bestillingsbekreftelse sendt til kundens e-postadresse. Bekreftet bestilling kan kanselleres, enten inntil 1 timer før det avtalte leveringstidrommet eller ved midnatt dagen før levering, etter dette er ordren bindende.
Kunden kan velge om bestillingen skal hentes i butikk, eller leveres hjem til kunden av Fjellskål sin samarbeidspartner på levering. Kundens leveringsgebyr avhenger av valgt leveringsmetode.
4. Priser og betaling
Alle priser i Fjellskål`s nettbutikk er oppgitt inkludert merverdiavgift. Kunden mottar spesifisert oppstilling over kostnader ved bestillingsbekreftelsen. Den totale kjøpesummen inkluderer alle kostnader forbundet med kjøpet, inkludert pakking, frakt, utlevering, poser m.m. Dersom kunden oppdaterer en allerede bekreftet ordre, vil prisene bli beregnet på nytt, og oppdateringstidspunktet blir regnes som bestillingstidspunkt. Tilbud som da var gyldige på det opprinnelige tidspunktet for ordrebekreftelse, men som ved oppdateringstidspunkt er utløpt, vil da falle bort.
Kunden betaler ved bruk av bankkort, kredittkort eller VIPPS via Fjellskål`s nettbutikk. Den totale kjøpesummen blir reservert på kortet ved bestilling med et lite påslag på for å ta høyde for eventuelle avvik knyttet til vektvarer. Betalingskortet blir belastet med korrekt kjøpesum når varene er ferdig plukket, og denne summen er aldri høyere enn reservert beløp. Dersom en kunde legger inn en ordre, for deretter å kansellere denne igjen, vil det likevel bli reservert et beløp på kundens konto. Dette kanselleres av Fjellskål`s nettbutikk med en gang, men kunden kan oppleve at beløpet er reservert på kontoen litt lenger. Hvor lenge en reservasjon varer er avhengig av kortutsteder, men normalt er mellom 1 til 3 virkedager.
Dersom varen er oppgitt med pris pr kilo, eller annet volum-mål, vil det bli angitt en estimert pris ved ordrebekreftelse. Den faktiske prisen blir først beregnet i det varene blir plukket, og det er denne prisen kunden blir belastet. Avvik i estimert pris og faktisk pris er omtalt i avsnittet over, ref prispåslag.
5. Levering og forsinkelse
Ved henting av varer i butikk eller hentepunkt:
Dersom kunden har valgt å hente varer i butikk, vil kundens bestilling utleveres ved den butikken som er avtalt på bestillingstidspunktet, og i det tidsrommet som er angitt på bestillingsbekreftelsen. Kunden vil få en epost når varene er pakket og klare for henting. Denne eposten inneholder informasjon om ordren er komplett eller om det er noen varer som ikke kan bli levert. Detaljer om eventuelle avvik ser kunden på ordrebekreftelsen. Risikoen for varene går over til kunden ved utlevering.
Ved forsinkelser vil Fjellskål varsle kunden så fort Fjellskål har kunnskap om det. Ved manglende henting vil Fjellskål prøve å kontakte kunden. Fjellskål tar ikke ansvar for forringet eller redusert kvalitet og/eller holdbarhet på varer som ikke blir hentet innen det opprinnelig bestilte hentetidspunkt.
Ved hjemlevering:
Varemottak- og henting skal skje ved første kontaktpunkt dersom ikke annet er avtalt. Kunden mottar en epost når varene er ferdig plukket. Denne eposten inneholder informasjon om ordren er komplett eller om det er noen varer som ikke kan bli levert. Detaljer om eventuelle avvik ser kunden på ordrebekreftelsen. Dersom forsinkelse oppstår vil kunden bli kontaktet om dette før levering.
Forsinket levering:
Ved for sen levering, men kunden kan være hjemme på nytt avtalt hentetidspunkt, skal varene leveres.
Ved for sen levering, og kunden ikke har mulighet til å være hjemme på det nye tidspunktet for levering, kan det avtales å sette igjen varene utenfor døren, på kundens ansvar. Dette skal bekreftes til sjåføren på sms fra kunde til sjåfør før sjåføren forlater adressen. Dersom varene ikke kan settes igjen hos kunden, skal sjåføren ta med seg varene tilbake til butikken. Kunden skal ikke belastes, og hele ordrebeløpet settes tilbake på kundens betalingskort. Fjellskål blir informert om dette, og kompenserer kunden.
Kunde er ikke hjemme på avtalt leveringstidspunkt:
Sjåføren ringer kunden 1 gang på det oppgitte telefonnummeret ved ankomst til leveringssted dersom det ikke er noen hjemme. Sjåføren og kunden kan da avtale å sette igjen varene utenfor døren på kundens ansvar. Dette bekreftes pr sms fra kunde til sjåfør, før sjåføren forlater adressen.
Dersom varene ikke kan settes igjen ved døren til kunden eller sjåføren ikke får kontakt med kunden, må varene tas med tilbake til butikk. Fjellskål vil forsøke å få kontakt med kunden for å avtale hvordan varene kan overleveres kunde, som regel at kunden selv henter dette i butikk. Kunde belastes for hele ordren.
Kunde ønsker varene satt igjen utenfor døren:
Kunden kan velge å be om at varene skal settes igjen utenfor døren ved å skrive dette i kommentarfeltet i kassen i nettbutikken. Når varene da ankommer leveringssted, vil kunde motta en melding fra sjåfør. Merk at straks vi setter varene igjen utenfor døren, flyttes risikoen for varene over på kunde. Varer som settes igjen utenfor døren, blir pakket i vanlige plast- og papirposer, og ikke emballasje som er ment for å bevare varens temperatur. Derfor anbefaler vi at varene blir hentet inn så snart som mulig, og ryddet på plass i hhv romtemperatur, kjøleskap og fryser.
6. Reklamasjon
Reklamasjoner på alle kjøp gjennom Fjellskål`s nettbutikk er regulert i forbrukerkjøpsloven av 21. Juni 2002 Nr. 34. Alle reklamasjoner skal være Fjellskål i hende innen rimelig tid etter at mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Denne fristen for å reklamere vil aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da kunden oppdaget mangelen, og må senest skje innen 2 år etter at kunden mottok varen. Dersom varen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dersom kunden ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. For mer informasjon, se forbrukerkjøpsloven §27.
Kunden plikter å kontrollere at varene og leveransen er i samsvar med bestillingsbekreftelsen. Ved eventuelle avvik skal dette meldes fra til Fjellskål via: bestilling@fjellskaal.no
Det er to vilkår som må være oppfylt samtidig for å kunne holde Fjellskål ansvarlig for en reklamasjon:
A. Varen må ha hatt en mangel ved kjøpstidspunkt.
B. Du må ha reklamert innen de reklamasjonsfristene forbrukerkjøpsloven setter.
Er det en mangel på varen?
Det er en mangel når varen ikke er i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som er forutsatt ved kjøpet. Utover dette skal varen også leve opp til de forventninger du med rimelighet kan ha til varens holdbarhet og andre egenskaper.
Har jeg reklamert innen fristen?
Dersom varen har en mangel på kjøpstidspunktet må du klage til Fjellskål innen rimelig tid etter at du oppdaget denne mangelen. Det vil alltid være tilstrekkelig at du klager innen to måneder etter at du oppdaget feilen, men i praksis vil både du og Fjellskål være tjent med så rask tilbakemelding som mulig.
Husk at matvarer ofte vil ha enn annen forventet holdbarhet enn andre varer. Selv om reklamasjonsfristene er overholdt, så må det fortsatt foreligge en mangel ved matvaren på kjøpstidspunktet for at vilkårene for reklamasjon skal være oppfylt. For eksempel kan man ikke forvente at et brød, frukt eller grønnsaker skal ha holdbarhet i to måneder. Og dersom matvaren har en spesifikk holdbarhetsdato som du har blitt opplyst om, kan du heller ikke reklamere på varen etter utløpet av denne datoen.
6. Hvordan skal kunder reklamere:
Kunde sender inn kvittering for kjøp, samt en beskrivelse av reklamasjonen til bestilling@fjellskaal.no
7. Uavhentede og returnerte bestillinger
Dersom bestillingen ikke blir hentet blir kunden belastet for varene som er bestilt. Det samme er tilfellet for varer som kommer i retur til butikk som følge av noen av situasjonene beskrevet i kapittelet «Levering og forsinkelse».
8. Angrerett
Fjellskål forholder seg til de til enhver tid gjeldende regler i Angrerettloven som gir en generell rett på 14 dagers angrefrist fra leveringsdato for å angre på ditt kjøp. Merk at det er spesielle bestemmelser i Angrerettloven knyttet til tidsbestemte ytelser og varer som forringes raskt, som for eksempel enkelte mat- og drikkevarer, hvor den generelle angrefristen ikke gjelder. Dette vil gjelde varer som skal oppbevares kjølt eller fryst, da vi ikke kan garantere for oppbevaring av varen etter at vi har levert til kunde. I henhold til angrerettloven § 22 gjelder ikke angreretten ved avtaler om:
- Levering av varer som forringes, eller raskt går ut på dato, som for eksempel alle kjøl- og frysevarer, § 22 b);
- Levering av forseglede varer som av hensyn til helsevern eller hygiene ikke er egnet for retur, og der forseglingen er blitt brutt etter levering, § 22 g);
- Tjenester som det haster å få utført der forbrukeren ettertrykkelig ber den næringsdrivende om å besøke forbrukeren, § 22 i);
- Transport av varer når det i avtalen er fastsatt en bestemt dato eller et bestemt tidsrom for utførelsen av slike tjenester, § 22 m)
For å benytte seg av angreretten, må kunden varsle Fjellskål på en utvetydig måte via brev eller epost: Fjellskål Fisketorget AS, Sandviksboder 1A, 5035 Bergen eller via epost: bestilling@fjellskaal.no. For å overholde angrefristen, er det tilstrekkelig at kunden sender meldingen om at kunden vil bruke angreretten før angrefristen utløper.
Dersom kunden angrer kjøp av varer, skal Fjellskål tilbakebetale alle betalinger Fjellskål har mottatt fra kunden, herunder leveringskostnadene uten unødig opphold og i alle tilfeller senest 14 dager etter den dag Fjellskål mottar melding om kundens beslutning om å gå fra denne avtalen. Fjellskål foretar tilbakebetalingen med samme betalingsmiddel som kunden benyttet ved den opprinnelige transaksjonen, med mindre kunden uttrykkelig har avtalt noe annet med Fjellskål. I alle tilfeller vil kunden ikke bli pålagt noe gebyr som følge av tilbakebetalingen.
Fjellskål kan holde tilbake tilbakebetalingen til Fjellskål har fått tilbake varene, eller til kunden har lagt frem dokumentasjon om at varene er sendt tilbake, eller til det av disse tidspunktene som inntreffer først.
Kunden må returnere varene uten unødig opphold og i alle tilfeller senest 14 dager etter den dag kunden underrettet Fjellskål om at kunden ville gå fra avtalen. Fristen er overholdt dersom kunden sender tilbake varene før fristen på 14 dager er utløpt.
Kunden må bære de direkte kostnadene ved å returnere varene. Kunden er ansvarlig bare for en eventuell reduksjon i varenes verdi som skyldes en annen håndtering av varene enn den som er nødvendig for å fastslå deres art, egenskaper og funksjon.
9. Kundens plikter
Alle kunder er ansvarlig for kjøp som gjøres i Fjellskål sine nettbutikker. Varehenting eller varemottak skal skje på avtalt sted til avtalt tid. Det er kundens ansvar å kontrollere mottatte varer. Dersom det oppstår mangler eller kvalitetsavvik, skal dette meldes til Fjellskål etter rutine beskrevet i kapittel 6. Reklamasjon.
10. Ekstraordinære forhold
Fjellskål er kun ansvarlig for tap av varen dersom det er påvist feil eller mangler. Dette gjelder likevel ikke hvis Fjellskål kan vise at mangelen skyldes forhold utenfor Fjellskåls kontroll, og som Fjellskål ikke med rimelighet kunne ventes å unngå eller overvinne følgene av. Fjellskål er ikke ansvarlig for indirekte tap som følge av mangler med mindre tapet er voldt ved grov uaktsomhet eller forsett fra sin side. Ved forbrukerkjøp kan ikke vilkårene være dårligere enn vilkårene i loven, jfr. Lov om forbrukerkjøp av 21. juni 2002 nr. 34.
11. Force majeure
Er Fjellskål forhindret fra å levere eller foreta pliktig omlevering eller blir en slik leveringsplikt urimelig tyngende som følge av arbeidskonflikt eller enhver annen omstendighet som når partene ikke kan råde over den så som brann, krig, mobilisering eller uforutsette militære innkallelser av tilsvarende omfang, rekvisisjon, beslag, valutarestriksjoner, opprør og oppløp, knapphet på transportmidler, alminnelig vareknapphet, innskrenkning i tilførselen av drivkraft, samt mangler ved eller forsinkelser av leveranser fra underleverandører eller produsenter som følge av slike omstendigheter som omhandles i dette punkt, er Fjellskål fritatt for alt annet ansvar enn i reklamasjonstilfeller og kreditere den til den mangelfulle vares tilhørende kjøpesum.
12. Tvister og lovvalg
Tvister i anledning betingelsene og tilhørende bestemmelser, samt tvister som angår der i omtalte og der av følgende rettsforhold hører inn under de ordinære domstoler, med Bergen tingrett som verneting. En forbruker som har inngått avtale med en næringsdrivende om varer eller tjenester til personlig bruk, kan anlegge sak mot Fjellskål ved sitt alminnelige verneting, som normalt er der forbrukeren har bopel.
13. Forbehold
Fjellskål forbeholder seg retten til å endre nærværende vilkår, herunder som følge av endringer i lovgivningen. Eventuelle endringer i salgs- og kundebetingelser vil bli kunngjort og gjort gjeldende fra tidspunkt som følger av kunngjøringen. Brukeren er selv ansvarlig for å følge de til enhver tide gjeldende salgs- og kundebetingelser.
Med forbehold om at skrive-/ trykkfeil kan forekomme, noe som kan innebære at Fjellskål ikke kan levere i henhold til informasjon gitt i vår nettbutikk eller annen markedsføring. Dersom dette forekommer har kjøper rett til å avstå fra bestillingen.
Informasjon oppgitt om produktene i henhold til Matinformasjonsforordningen EU 1169/2011, slik som næringsinnhold, ingredienser, allergener m.m. som er levert av den enkelte leverandør/produsent. Fjellskål er ikke ansvarlig for eventuelle feil eller mangler i den oppgitte informasjonen. Merk at all allergeninformasjon må brukes med varsomhet og kun forstås som veiledende. Den som tilbereder eller serverer mat til en allergiker må alltid lese varens ingrediensliste nøye. Vi opplyser på våre nettsider om allergener på alle våre produkter.
Bilder brukt på sidene våre kan være illustrative og kan avvike noe fra varens faktiske utseende.
14. Behandling av personopplysninger
All informasjon om deg som kunde blir behandlet i henhold til lovverket og retningslinjer gitt av Datatilsynet. Kunder kan på forespørsel få innsyn i den informasjon som er registrert om seg etter denne avtale, samt kreve eventuelle feil rettet.
Se info under Personvern på våre nettsider
15. Nyhetsbrev og kommunikasjon
Fjellskål forbeholder seg retten til å kommunisere med kunden rundt det som gjelder en spesifikk ordre. Eksempler på dette er ordrebekreftelse på epost, og sms med informasjon om levering. I tillegg vil kundens samtykke til dialog gitt til Fjellskål være styrende for hvilken ytterligere kommunikasjon kunden mottar fra Fjellskål. Disse samtykkene kan administreres på min side.
Se info under Personvern på våre nettsider